Uppdrag granskning

Godmorgon. Det här inlägget ska inte vara som mina andra, det här inlägget kommer att handla om något som diskuteras väldigt hett bland många just nu.
Det jag ska skriva om är vad uppdrag gransknings program handlade om i Onsdags, och jag antar att det inte finns någon som läser min blogg som inte har sett programmet eller ens hörttalas som det.
Det handlar om våldtäkten mot 14åriga "Linnea" som skedde på en skola i Bjästa.

Jag skriver detta inlägg för att få ut mina aggritioner. När jag hört så mycket om dett program, hört livliga diskussioner, sett många grupper på Facebook så bestämde jag mig tillslut för att se programmet. Och det var med blandade känslor jag sedan stängde ner datorn. Jag var både förbannad och oerhört ledsen. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur ett helt sammhälle reagerat som de gjorde. Hur de kunde ställa sig bakom killen och smutskasta "Linnea" så fruktansvärt mycket som de gjorde. Trots erkännande, som senare drogs tillbaka och både "Oskar" och berättade på punkt efter punkt hur det gick till, exakt samma historia som "Linnea" det enda som skilde var klockslagen. Hur ett helt sammhälle kan stötta han så mycket som de gjorde och lägga skam på "Linnea".
Att hennes Såkallade vänner tog hans parti och inte hennes.
Fast det är för mig egentligen det minsta problemet, det är inte där mina aggritioner ligger, mina aggrtioner ligger på sammhället, och sammhällets reaktion och deras sätt att hantera händelsen.
Hur alla kan ställa sig neutrala och inte gripa in och göra något åt den befintliga situationen. Visst förstår jag väll att skolan och fritidsgården inte kan ta någons parti, det är ju självklart innan någon domen hade fallit. Men vad gjorde skolan och fritidsgården åt den befintliga situationen för "Linnea". Hon smutskastades, trakaserades och hotades. "Linnea" fick en kamratstödjare som följde med henne och fick samtala med kuratorn. Men vad gjorde skolan åt det som hände på internet? Inget alls, de viste inte ens om vad som skrevs förrän uppdrag granskning visade Rektorn på skolan..

Jag förstår verkligen hur vuxna människor reagerar som de gjorde. Hur de kan gå med i sånna grupper på facebook. Bete sig som de gjorde. Men det är inte nog där.
För att inte tala om prästen... Okey att kyrkan är en allmän plats det är sant. Men hur han kan uttrycka sig som han gjorde. "jag trodde det var under utredning" men som dom sa, han hade ändå kunnat ta reda på det hur det egentligen var. Hur han kunde låta det gå till som det gjorde och sedan säga "stackars kille". Det var väll ändå inte killen som var offret i det här?
Jag blir ledsen, förbannad och besviken hur sammhället reagerat. Och hur ingen tycks ändra uppfattning trots den andra våldtäkten där det fanns DNA bevis....

Hur reagerar ni?

Kommentarer
Postat av: Lisa

jag blev ass förbannad när jag såg det, och prästen var ju fan helt jävla dum i huvudet,, NÄE ÅÅÅÅÅH >< blir sur.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback