Demokrati och kärlek på hög nivå!

Jag ligger nerbäddad i min säng med halstabletter och näsdukar i högsta hugg, med en hals som känns värre än ett rivjärn och en näsa som känns som ett vattenfall. Har med andra ord gått och blivit sjuk, och det känns allt annat än roligt.
Men jag valde inte detta tillfälla att blogga för att jag ville klaga utan av en helt annan anledning. Delvis för att jag inte haft orken tidigare idag och jag nu ville skriva medans jag har lite flow, men mest för att jag är hemma från en underbar vecka i Åre, och det är den jag har tänkt skriva om i det här inlägget!

Jag vet egentligen inte var jag ska börja, förutom att jag vill börja i början av kongressveckan. Men det är lättare sagt än gjort, för jag kan ju inte skriva allt, så vad vill jag egentligen skriva?

Men jag börjar med resan till Åre som tog sin tid och jag "sov" ungefär 2½ timme och trodde jag skulle klara mig på det. Det var innan jag insåg hur lång dagen skulle bli. Efter att ha varit vaken i över ett dygn började vi med ombudsskola vid ett tiden, och redan då trodde jag att klockan var 8.
Så jag härdade mig igenom första dagen och somnade redan halv 9. Så själv började man kongressen med 11 timmars sömn!

Något vi inte ska glömma att berätta om är den fantastiska FS-showen som med största sannolikhet fick de allra felsta av oss som närvarande att vika oss av skratt när Vidar berättade om sin skit-historia, ja förmodligen var det fler än jag som näst intill grät i slutet av den historian!
Ja FS, ni är verkligen hysteriskt roliga!

Den fantastiska Supergalan ska jag inte heller glömma, och inte ni andra heller. För UNFare, ni är grymma, ni gör ett fantastiskt jobb! Och ni är dom som får andra att vilja drivas, vi peppar varandra, vi stöttar varandra OCH vi får varandra att växa och utvecklas!

I övrigt flöt kongressen på, sakta(!) men säkert. Och för min del spelade det ingen roll att de 102 ordningsfrågorna vi haft fram till torsdagskvällen dragit ut på tiden. Vist är det klart att vi hade kunnat varit betyldigt mer effektiva än vi var då många av dessa ordningsfrågor varit lite "onödiga".
Men eftersom jag älskar UNF och demokrati är kongressen något jag älskar mer än något annat, så att sitta i förhandlingar länge gör inte mig något!

Vi har diskuterat fältkonsulentsystem i ett flertal timmar, beslutat om ett nytt system i en otroligt jämn omröstning. Vi har haft ett flertal genusdiskussioner, som varit väldigt omtalat på #unf11.
Lyssnat till ett intressant tal av Lars Ohly.
Suttit i förhandlingar hela dagarna, varit trötta och slitna men diskuterat det vi brinner för.
Haft mötesordföranden som fått hela förhandlingssalen att vika sig av skratt.
Vi har näst in till gråtit av skratt för att vidar pratat i falsett.
Vi har partat halva nätterna och festat nyktert!
Sjungit och kört droger gör dig passiv!
Vi har visat hur grymma vi verkligen!
Varit baknyktra!
Och sist men inte minst så har VI beslutat om UNFs framtid de kommande två åren!

Det har varit en fantastisk kongress på alla sätt och vis, som de alltid är! Jag har fått nya kontakter, haft många intressanta samtal, fått nya erfaranheter och utvecklats som person. Jag har fått nya amibtioner och viljan att utvecklas och växa, för nu vet jag än mer var jag vill lägga allt mitt engagemang!

Sist men inte minst har jag konstaterat att jag älskar UNF mer än jag älsar något annat! Jag kan spendera all min tid åt det jag brinner för, sitta i förhandlingar hela dagar trots att jag enbart sovit 2½ timme. För jag älskar vår organisation. Jag älskar vår demokrati, människorna och gemenskapen.
För ingen annan stans orkar jag vara uppe till halv 5 på natten och ha intressanta och vettiga diskussioner, för att sedan sitta i en förhandlingssal klockan 8 för att fortsätta diskutera och besluta om VÅR organisations framtid de kommande två åren! Inte på något annat ställe ser jag personer med sådan vilja att förbätta, att vara med och bestämma och göra vårt samhälle lite bättre! För hur många ungdomar i åldern 13-25 orkar sitta i en förhandlingssal 5 dagar i streck utan att tappa glöden, att fortsätta diskussionerna för att göra vårt samhälle och vår organsiation bättre! Vi är grymma och VI kan förändra samhället, VI kan visa vad vi går för, visa politikerna våra åsikter och övertyga dem om att VI har rätt! För vi vet vad vi pratar om och vi kan göra vår röst hörd!

Tack för en fantastisk kongress mina kära vänner!



Kommentarer
Postat av: ananaspaj

Fint skrivet! ^^


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback